Πηγαίνετε στην αρχή

Ιδιωτική σχολή Fitness - Εκπαιδευτικά σεμινάρια γυμναστών

Balatsinos
Κύρια φωτογραφία για το άρθρο: Εντατική άθληση και ποιότητα ύπνου

Εντατική άθληση και ποιότητα ύπνου

150 λεπτά μέτριας φυσικής δραστηριότητας ανά εβδομάδα συμβάλλουν στην έλλειψη της κόπωσης κατά τη διάρκεια της ημέρας.

Μία έρευνα προτείνει ότι η κανονική φυσική δραστηριότητα μέσα στην εβδομάδα βελτιώνει τη διαδικασία του ύπνου: οι άνθρωποι που είναι ασκούμενοι δηλώνουν καλύτερο ύπνο και λιγότερη κούραση κατά τη διάρκεια της ημέρας σε σύγκριση με όσους δεν αθλούνται.

Ωστόσο, η συγκεκριμένη έρευνα δεν επιβεβαιώνει ότι η άσκησή αυτή καθαυτή οδηγεί σε καλύτερη ξεκούραση –  μπορεί να υπάρχει διαφορετική εξήγηση για την σύνδεση μεταξύ άσκησης και ύπνου.

Εάν νομίζετε ότι ένας καθημερινός περίπατος ή το jogging θα λύσει τα προβλήματα του ύπνου σας, τότε ίσως να είστε λίγο παραπάνω αισιόδοξοι.

”Γενικά, η σχέση μεταξύ φυσικής δραστηριότητας και ύπνου είναι μέτριας συσχέτισης” αναφέρει ο Buman.

Πάνω από το 1/3 των ενηλίκων στις ΗΠΑ αντιμετωπίζουν προβλήματα ύπνου κατά τη διάρκεια της νύχτας ή μένουν ξύπνιοι καθ’ όλη τη διάρκεια της ημέρας. Η μη συνέπεια στον ύπνο έχει συνδεθεί με συμπτώματα κατάθλιψης, καρδιακών προβλημάτων και άλλων παθολογιών.

Η νέα μελέτη, από ερευνητές στο Oregon State University, αναζήτησε στατιστικά ερευνών που πραγματοποιήκαν στις ΗΠΑ από το 2005 έως το 2006. Οι ερευνητές εστίασαν σε πάνω από 2.600 άντρες και γυναίκες – ηλικίας μεταξύ 18 και 65 –  στους οποίους μετρήθηκαν τα επίπεδα δραστηριότητας τους και τους δόθηκε ερωτηματολόγιο σχετικό με τις συνθήκες ύπνου.

Το δείγμα φορούσε επιταχυνσιόμετρα,  δηλαδή συσκευές μέτρησης της φυσικής δραστηριότητας, για μία εβδομάδα.

Οι ερευνητές ρύθμισαν τα στατιστικά στοιχεία τους, ώστε να μην συναντήσουν άτομα με ασυνήθιστα υψηλού ή χαμηλού ορίου ηλικίας, βάρους, κατάστασης υγείας, ιστορικού καπνίσματος ή άλλων παραγόντων.

Έπειτα, επέλεξαν όσους συμμετέχοντες υπερέβησαν τον μέσο όρο εβδομαδιαίας άσκησης, δηλαδή 150 λεπτά μέτριας δραστηριότητας ή 75 λεπτά έντονης δραστηριότητας ή  συνδυασμό των δύο.

Όσοι είχαν επιλεγεί και πληρούσαν τα παραπάνω κριτήρια, ανέφεραν 65% λιγότερο το αίσθημα υπνηλίας κατά τη διάρκεια της ημέρας σε σύγκριση με αυτούς που είχαν χαμηλότερα επίπεδα φυσικής δραστηριότητας. Επίσης, είχαν 68% λιγότερες πιθανότητες να αναφέρουν κράμπες στα πόδια και 45% λιγότερες πιθανότητες αναφοράς προβλημάτων συγκέντρωσης.

Η έρευνα δημοσιεύτηκε τον Δεκέμβριο του 2011 στο περιοδικό Mental Health and Physical Activity.

Ο καθηγητής Buman θεώρησε την έρευνα αρκετά ενδιαφέρουσα, ακόμα και αν δεν αποδεικνύει άμεσα ότι η άσκηση βελτιώνει τον ύπνο.

Εάν όμως δεχτούμε την παραπάνω υπόθεση, τα αίτια δεν είναι ξεκάθαρα. Μερικοί ερευνητές πιστεύουν ότι η φυσική δραστηριότητα βελτιώνει τον ύπνο καθώς μειώνει τα επίπεδα του άγχους, της ανησυχίας και των καταθλιπτικών συμπτωμάτων. Άλλοι  προτείνουν την υπόθεση διατήρησης της ενέργειας, που σύμφωνα με αυτήν, όταν γίνεται καύση των θερμίδων κατά τη διάρκεια της άσκησης, το σώμα ”χρησιμοποιεί” τη διαδικασία του ύπνου ως περίοδο αποκατάστασης. Άλλοι προτείνουν ότι η άσκηση μπορεί να μειώσει το σωματικό βάρος και άρα να συμβάλλει στην καλύτερη ποιότητα ύπνου. Μια άλλη θεωρία υποδεικνύει ότι η άσκηση βοηθά το σώμα να αντιμετωπίσει καλύτερα την επαναφορά της φυσιολογικής θερμοκρασίας του σώματος κατά τη διάρκεια του ύπνου.

Επομένως, θα αποφεύγετε την άσκηση πριν την κατάκλιση; Η νέα έρευνα δεν εστιάζει στην ώρα που συμβαίνει η άσκηση καθώς δεν έχει αποδειχθεί εμπειρικά η επίδραση της ώρας της προπόνησης στην ποιότητα του ύπνου.

Ένας συνεργάτης της έρευνας, ο Brad Cardinal, καθηγητής στην Επιστήμη της Άσκησης στο Oregon State, αναφέρει πως το δυνατό σημείο της συγκεκριμένης έρευνας ήταν ότι μέτρησε την ακριβή ποσότητα της φυσικής δραστηριότητας και δεν βασίστηκε στις δηλώσεις των ίδιων των ασκούμενων, οι οποίες μπορεί σε κάποια άλλη περίπτωση ερευνητικής προσπάθειας να ήταν παραπλανητικές.

 

ΠΗΓΗ