Πηγαίνετε στην αρχή

Ιδιωτική σχολή Fitness - Εκπαιδευτικά σεμινάρια γυμναστών

Balatsinos
Κύρια φωτογραφία για το άρθρο: Λειτουργική Προπόνηση: όσα πρέπει να γνωρίζετε!

Λειτουργική Προπόνηση: όσα πρέπει να γνωρίζετε!

Functional Training, η μέθοδος προπόνησης που έχει κατακτήσει τα γυμναστήρια και υπόσχεται να δοκιμάσει τα όριά σας!

Τι είναι η λειτουργική προπόνηση;

Η λειτουργική προπόνηση (functional training) έχει πλέον γίνει ένας δημοφιλής τρόπος εκγύμνασης στον τομέα του fitness τόσο στο εξωτερικό όσο και στην Ελλάδα. Ας δούμε όμως από πού προέρχεται και ποια τα οφέλη της για το σώμα και τη φυσική μας κατάσταση.

Η λειτουργική προπόνηση είναι μια μέθοδος προπόνησης που βασίζεται σε ευρέως αποδεκτές προπονητικές αρχές.
Σαν λειτουργική προπόνηση ορίζεται το σύνολο των ασκήσεων που εκπαιδεύουν-προπονούν σε κινήσεις που είναι απαραίτητες για τη δραστηριότητα του ατόμου, σε συνδυασμό με προπονητικές παραμέτρους που εξυπηρετούν τις καθημερινές δραστηριότητες ή τη συμμετοχή σε αθλητικές δραστηριότητες.

Από πού ξεκίνησε;

Η λειτουργική προπόνηση έχει τις ρίζες της στην αποκατάσταση τραυματισμών. Φυσικοθεραπευτές ανέπτυξαν ένα ασκησιολόγιο, το οποίο αντέγραφε τις κινήσεις που οι ασθενείς έκαναν στην καθημερινότητά τους στο σπίτι ή στη δουλειά, έτσι ώστε να καταφέρουν γρήγορα να επανέλθουν στις καθημερινές τους εργασίες, μετά από κάποιο τραυματισμό ή μετά από χειρουργική επέμβαση.

Πού ωφελεί;

Ως άνθρωποι, εκτελούμε ένα ευρύ φάσμα κινητικών δραστηριοτήτων, όπως περπάτημα, τρέξιμο, σπριντς, έλξεις, κάμψεις, στροφές, εκκίνηση, σταμάτημα, αναρρίχηση, κτλ. Όλες αυτές οι δραστηριότητες αφορούν ομαλές και ρυθμικές κινήσεις στα τρία επίπεδα της κίνησης, προσθοπίσθιο, μετωπιαίο και εγκάρσιο, τα οποία προσφέρει η λειτουργική προπόνηση μέσα από μια ποικιλία ασκήσεων.

Το αποτέλεσμα της λειτουργικής προπόνησης είναι η βελτίωση της ευκινησίας, των αντανακλαστικών, της σταθεροποίησης, της ταχύτητας και της δύναμης αντίδρασης, όπου το σώμα έχει τη δυνατότητα να αντισταθμίσει τις αλλαγές στο κέντρο βάρους για να μπορεί να κινηθεί γρήγορα και αποτελεσματικά.

Η λειτουργική προπόνηση προσπαθεί να προσαρμόσει και να αναπτύξει ασκήσεις που επιτρέπουν στα άτομα να εκτελούν τις δραστηριότητες της καθημερινής ζωής πιο εύκολα και χωρίς τραυματισμούς. Περιλαμβάνει την εκτέλεση ασκήσεων αντίστασης κατά τέτοιο τρόπο ώστε η βελτίωση της δύναμης ενισχύει άμεσα την απόδοση των κινήσεων, έτσι ώστε οι καθημερινές δραστηριότητες ενός ατόμου να εκτελούνται ευκολότερα. Ο κύριος στόχος της λειτουργικής προπόνησης είναι να ενισχύσει την απόδοση των κινήσεων επηρεάζοντας ολόκληρο το νευρομυϊκό σύστημα.

Η λειτουργική προπόνηση μπορεί να βοηθήσει ουσιαστικά και τον μέσο άνθρωπο στη βελτίωση της ποιότητας ζωής, την πρόληψη και αντιμετώπιση κακώσεων, αλλά ακόμη και στην προσπάθεια του να μειώσει το σωματικό του βάρος.

Χαρακτηριστικά της λειτουργικής προπόνησης

Για να χαρακτηριστεί η προπόνηση λειτουργική πρέπει οι ασκήσεις που περιλαμβάνονται στο πρόγραμμα προπόνησης να συγκεντρώνουν όσο το δυνατόν περισσότερα από τα παρακάτω χαρακτηριστικά:

1. Να ενεργοποιούν τα νωτιαία αντανακλαστικά
2. Να διατηρούν οριακά το κέντρο βάρους του σώματος πάνω από τη βάση στήριξής του
3. Να συνδυάζονται ασκήσεις ανοικτής και κλειστής αλυσίδας κίνησης
4. Να βελτιώνουν τη νευρομυϊκή συναρμογή
5. Να εξασφαλίζεται η ισορροπία δύναμης μεταξύ αγωνιστών και ανταγωνιστών μυών
6. Να ενεργοποιούνται οι μυς σταθεροποίησης
7. Να χρησιμοποιείται το ενεργό εύρος κίνησης
8. Να χρησιμοποιούνται τα ελαστικά στοιχεία των μυών
9. Να αυξάνουν την ταχύτητα αντίδρασης
10. Να προσφέρουν κάθετη και μη-κάθετη αντίσταση
11. Να δίνουν δυνατότητα κίνησης σε όλες τις κατευθύνσεις

Η προπόνηση πρέπει να δημιουργεί προσαρμογές που να εξυπηρετούν τις καθημερινές δραστηριότητες ή τη συμμετοχή σε αθλητικές δραστηριότητες, δηλαδή να ασχολούμαστε με την προπόνηση των κινήσεων και όχι των μυϊκών ομάδων.

Αυτό που είναι λειτουργικό για ένα άτομο μπορεί να μην είναι λειτουργικό για κάποιο άλλο, για το λόγο αυτό τα προγράμματα λειτουργικής προπόνησης πρέπει να σχεδιάζονται με βάση τη λειτουργική αξιολόγηση του μυοσκελετικού συστήματος του ατόμου και τη δραστηριότητα που το άτομο θέλει να αυξήσει τη σωματική του απόδοση.

Εξοπλισμός

Στη λειτουργική προπόνηση ανάλογα με το επίπεδο φυσικής κατάστασης και τους στόχους του αθλούμενου, μπορούν να χρησιμοποιηθούν διάφορα όργανα γυμναστικής, όπως τροχαλίες, ιμάντες αιώρησης, bosu, ελεύθερα βάρη, kettlebells, λάστιχα, medicine balls, fit balls κλπ. Mπορούμε να χρησιμοποιήσουμε επίσης πληθώρα ασκήσεων με το βάρος του σώματος.

Η λειτουργική προπόνηση στον αθλητισμό

Η λειτουργική προπόνηση μπορεί να οδηγήσει σε καλύτερη μυϊκή ισορροπία και σταθερότητα των αρθρώσεων, μειώνοντας τον αριθμό των τραυματισμών σε κάποιο άθλημα. Τα οφέλη μπορεί να προκύψουν από την προπόνηση που δίνει έμφαση στη φυσική ικανότητα του σώματος να κινηθεί σε έξι βαθμούς ελευθερίας. Από την άλλη, αν και τα μηχανήματα φαίνονται να είναι ασφαλέστερα στην εκτέλεση ασκήσεων, περιορίζουν τις κινήσεις σε μία διάσταση κίνησης, η οποία είναι μία αφύσικη μορφή κίνησης για το σώμα. Αυτό μπορεί ενδεχομένως να οδηγήσει σε ελαττωματικά μοτίβα κίνησης ή και τραυματισμούς.

Πολλοί αθλητές εξισώνουν την προπόνηση ενδυνάμωσης με το bodybuilding. Κατά συνέπεια, τα άτομα που συμμετέχουν σε αθλήματα με βάση την αντοχή ή την ευελιξία αποφεύγουν την προπόνηση ενδυνάμωσης με το φόβο ότι θα αποκτήσουν όγκο και θα χάσουν την ευελιξία τους, ή εξασκούνται χωρίς να προσαρμόζουν τις προπονήσεις συγκεκριμένα για τα αθλήματά τους. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα η προπόνηση να μην παρέχει τα οφέλη της απόδοσης που θα μπορούσε να προσφέρει η λειτουργική προπόνηση.

Ακόμα και οι bodybuilders θα μπορούσαν να αποκομίσουν τα οφέλη της λειτουργικής προπόνησης, αποτρέποντας την ακαμψία των μυών και βοηθώντας τους σημαντικά στην σταθερότητα των αρθρώσεων και του πυρήνα.

Η λειτουργική προπόνηση βρίσκει εφαρμογή σε αθλητές όλων των αθλημάτων και είναι απαραίτητη για τη σωστή προσαρμογή της προπόνησης ανάλογα με το άθλημα.

Συμπερασματικά

Η λειτουργική προπόνηση δεν είναι απλά μια ακόμη «μόδα» στον τομέα του fitness αλλά ένα είδος εκγύμνασης το οποίο μπορεί να σας προσφέρει ευελιξία και σταθερότητα βοηθώντας σας σημαντικά στις καθημερινές σας δραστηριότητες. Καλό θα ήταν να δοκιμάσετε τη λειτουργική προπόνηση εντάσσοντας την στο εβδομαδιαίο σας πρόγραμμα εκγύμνασης όπου θα νιώσετε και από μόνοι σας τα αποτελέσματα. Οι αρχάριοι είναι προτιμότερο να βρίσκονται υπό την επίβλεψη κάποιου εκπαιδευτή για τη σωστή εκτέλεση των ασκήσεων και την αποφυγή τυχόν τραυματισμών.

Πηγές: www.fit-blaster.com , giorgosskolias.blogspot.gr